Wist je dat hoofdpijn de op twee na meest voorkomende pijnklacht ter wereld is? Hoofdpijn komt niet alleen vaak voor, het kan ook erg belemmerend zijn in je dagelijkse activiteiten. Hoofdpijn kan onder andere veroorzaakt worden door hoofd- en nekletsel, kaakaandoeningen, nekstoornissen en spanningspijnen. Veel mensen weten niet dat fysiotherapie ook effectief is in de behandeling van hoofdpijn.

Fysiotherapie voor hoofdpijn

Verschillende soorten hoofdpijn

Cervicogene hoofdpijn (hoofdpijn uit de nek)

Cervicogene hoofdpijn, ook wel hoofdpijn uit de nek genoemd, is zeer goed te behandelen door de fysiotherapeut. Deze vorm van hoofdpijn komt voort uit een nekprobleem. De pijn straalt uit naar het hoofd. Patiënten beschrijven meestal pijn aan één kant van het hoofd. Deze gaat ook gepaard met nekpijn. Gebruikelijke locaties zijn de basis van de schedel, achter het oog of in een lijn van de basis van de schedel naar het gezicht of oog.

We richten ons op de behandeling van het nekprobleem. Meestal vermindert de hoofdpijn tijdens een behandeling of verdwijnt deze zelfs. Na de behandeling geven we je oefeningen en kunnen we kijken naar aanpassingen in je houding. Door deze veranderingen kan de nek genezen en herstellen. Naarmate de nek geneest en beter begint te werken, zal de hoofdpijn verdwijnen.

Spanningshoofdpijn

Fysiotherapie werkt vaak goed als behandeling tegen spanningshoofdpijn. Spanningshoofdpijn uit zich als een doffe maar pijnlijke pijn. Patiënten beschrijven vaak het gevoel dat ze een te strakke haarband dragen. De hoofdhuid, schouder- en nekspieren voelen vaak hard aan. Soms is spanningshoofdpijn moeilijk te onderscheiden van migraine. De meest voorkomende trigger is stress.

Fysiotherapie voor spanningshoofdpijn richt zich op spierontspanning en oefeningen voor thuis. Fysiotherapie voor spanningshoofdpijn omvat ook manuele therapie en weke delen mobilisatie. Wanneer stress en angst zich als pijn in het lichaam uiten, is het tijd om een bezoekje te brengen aan de fysiotherapeut.

Kaakklachten

Ook hoofdpijn die wordt veroorzaakt door kaakklachten is zeer goed te behandelen met fysiotherapie. Verbetering van de functie van de kaak met manuele therapie, weke delen mobilisatie en oefeningen zijn zeer effectief in het verminderen van deze hoofdpijn. Voor patiënten die kaakklemmen of tandenknarsen (bruxisme), wordt daarnaast vaak een bitje aangemeten om de kaak en de omliggende spieren te laten rusten.

Heb je op dit moment hoofdpijn? Beantwoord deze vragen om te bepalen of fysiotherapie een geschikte keuze is voor jou:

• Word je vaak wakker met hoofdpijn?
  • Heb je last van hoofdpijn als je lang achter de computer hebt gezeten?
  • Heb je naast hoofdpijn ook last van nekpijn en stijfheid?
  • Knars je (’s nachts) met je tanden?
  • Voel je pijnlijke "knopen" in je nek-, bovenrug- en schouderspieren?
  • Merk je dat je kaak en/of schouders "klemmen" bij stress of langdurig werk?
  • Zit je het grootste deel van de dag?

Als je ‘ja’ hebt geantwoord op een van deze vragen, is fysiotherapie voor hoofdpijn een goede keuze.

Heb je al een tijdje last van hoofdpijn en houdt deze aan? Beantwoord dan ook de volgende vragen. Heb je:

• Een whiplash opgelopen na een ongeluk?
  • Een hoofdblessure na een val of een hersenschudding?
  • Een operatie gehad aan je nek, schouders, gezicht of hoofd?
  • Last van duizeligheid?
  • Aanhoudende nekpijn?

Als je ja hebt geantwoord op een van deze vragen, is fysiotherapie de juiste keuze. Bovenstaande vragen helpen ons te bepalen van welk soort hoofdpijn er waarschijnlijk sprake is.

Soms kunnen de hierboven genoemde vormen van hoofdpijn triggers zijn voor migraine. Hoofdpijn kan zo slopend zijn, dat je minder energie hebt en je concentreren een moeilijke opgave wordt. Als je ‘ja’ hebt geantwoord op de eerdere vragen, neem dan contact met ons op via 040-2520492 of maak een afspraak. We helpen je graag van je hoofdpijn af!