Ma t/m Vr: 08:00 t/m 18:00 | Za t/m 12:30

Wist je dat hoofdpijn de op twee na meest voorkomende pijnklacht ter wereld is? Hoofdpijn komt niet alleen vaak voor, het kan ook erg belemmerend zijn in je dagelijkse activiteiten. Hoofdpijn kan onder andere veroorzaakt worden door hoofd- en nekletsel, kaakaandoeningen, nekstoornissen en spanningspijnen. Veel mensen weten niet dat fysiotherapie ook effectief is in de behandeling van hoofdpijn.

Fysiotherapie voor hoofdpijn

Verschillende soorten hoofdpijn

Cervicogene hoofdpijn (hoofdpijn uit de nek)

Cervicogene hoofdpijn, ook wel hoofdpijn uit de nek genoemd, is zeer goed te behandelen door de fysiotherapeut. Deze vorm van hoofdpijn komt voort uit een nekprobleem. De pijn straalt uit naar het hoofd. Patiënten beschrijven meestal pijn aan één kant van het hoofd. Deze gaat ook gepaard met nekpijn. Gebruikelijke locaties zijn de basis van de schedel, achter het oog of in een lijn van de basis van de schedel naar het gezicht of oog.

We richten ons op de behandeling van het nekprobleem. Meestal vermindert de hoofdpijn tijdens een behandeling of verdwijnt deze zelfs. Na de behandeling geven we je oefeningen en kunnen we kijken naar aanpassingen in je houding. Door deze veranderingen kan de nek genezen en herstellen. Naarmate de nek geneest en beter begint te werken, zal de hoofdpijn verdwijnen.

Spanningshoofdpijn

Fysiotherapie werkt vaak goed als behandeling tegen spanningshoofdpijn. Spanningshoofdpijn uit zich als een doffe maar pijnlijke pijn. Patiënten beschrijven vaak het gevoel dat ze een te strakke haarband dragen. De hoofdhuid, schouder- en nekspieren voelen vaak hard aan. Soms is spanningshoofdpijn moeilijk te onderscheiden van migraine. De meest voorkomende trigger is stress.

Fysiotherapie voor spanningshoofdpijn richt zich op spierontspanning en oefeningen voor thuis. Fysiotherapie voor spanningshoofdpijn omvat ook manuele therapie en weke delen mobilisatie. Wanneer stress en angst zich als pijn in het lichaam uiten, is het tijd om een bezoekje te brengen aan de fysiotherapeut.