Ma t/m Vr: 08:00 t/m 18:00 | Za t/m 12:30
tandenkarsen kaakpijn fysio

Last van je kaak? Knars je met je tanden? Ga naar de fysio!

Voor tandenknarsen of het klemmen van de kaak gaan veel mensen naar de tandarts. Vaak krijgen zij dan een bitje aangemeten. Uit onderzoek van het Radboud UMC blijkt dat je met deze klachten, ook wel bruxisme genoemd, niet alleen naar de tandarts maar ook naar de kaakfysiotherapeut kan gaan. Dat meldt RTL Nieuws.

Een andere term voor tandenknarsen of kaakklemmen is bruxisme. In de meeste gevallen gaat men met deze klachten naar de tandarts. Wat veel mensen niet weten is dat fysiotherapie ook een plaats heeft in de behandeling van deze klachten. 20 tot 30 procent van de volwassenen in Nederland knijpt overdag overmatig de tanden op elkaar. 8 tot 10 procent doet dat ’s nachts

Hoofd- en nekpijn

Naast het slijten van de tanden kunnen hoofd- en nekpijn bijkomende gevolgen zijn bij bruxisme. De spieren in de kaak, nek en hoofd staan allemaal met elkaar in verbinding. Door de spanning op de kaak kan hoofdpijn ontstaan.

Behandeling van kaakklachten bij Fysiotherapie Gestel

Na eerst je klachten goed in kaart te hebben gebracht, worden een aantal metingen en testen aan je kaak gedaan. Daarna word een behandelplan opgesteld waarin bekeken wordt of de kaakbewegingen gemobiliseerd moeten worden of juist de spieren ontspannen. Of een combinatie daarvan.

In een aantal situaties wordt de tandarts of kaakchirurg gevraagd om te ondersteunen met bijvoorbeeld het aanmeten van een splint of opbeetplaat. Dit is een kunststof plaatje dat ’s nachts en soms ook dag en nacht gedragen wordt om eventueel bruxeren te verminderen.