Expertpraktijk met 4 vestigingen in Eindhoven
beweegrichtlijnen - fysiotherapie gestel

Hoeveel moeten we bewegen in 2019?

Sinds 1998 kennen we drie normen voor gezond bewegen: de beweegnorm, de fitnorm en de combinorm. In de afgelopen 20 jaar zijn er veel nieuwe wetenschappelijke inzichten vergaard. Deze inzichten zijn verwerkt in de nieuwe beweegrichtlijnen. Met deze richtlijnen weet je precies hoeveel je moet bewegen in 2019.

Gezond bewegen

Zoals gezegd kenden we drie normen in Nederland. De Nederlandse Norm Gezond Bewegen adviseerde op minstens 5 dagen per week minimaal een half uur te bewegen door bijvoorbeeld stevig door te lopen. De Fitnorm gaf aan op minstens 3 dagen per week minimaal 20 minuten te bewegen door bijvoorbeeld hard te lopen. Voor de Combinorm moest je aan de beweegnorm en/of fitnorm voldoen.

De Comissie Beweegrichtlijnen van de Gezondheidsraad heeft deze normen op verzoek van het Ministerie van Volksgezondheid onder de loep genomen. Hieruit zijn nieuwe beweegrichtlijnen voortgekomen.

De nieuwe beweegrichtlijnen

De hiervoor genoemde normen zijn samengevoegd in één set beweegrichtlijnen voor verschillende soorten inspanning. Er wordt geen onderscheid gemaakt tussen volwassenen en ouderen. Het enige verschil tussen beide groepen is dat er voor ouderen balansoefeningen worden aangeraden.

Het aantal minuten dat je per week moet bewegen is 150 minuten (2,5 uur), verspreid over meerdere dagen. Daarnaast wordt in de nieuwe beweegrichtlijnen benadrukt dat meer beweging altijd beter is. De richtlijnen geven dus een minimum aan. Zeker geen maximum.

Spier- en botversterkende oefeningen

Een van de belangrijkste verschillen ten opzichte van de beweegnorm, is dat de nieuwe beweegrichtlijnen volwassenen adviseren om twee keer per week aan spier- en botversterkende activiteiten te doen. Het advies voor ouderen is om dit te combineren met balansoefeningen. Voor kinderen is het advies om niet twee, maar drie keer per week aan bot- en spierversterkende oefeningen te doen.

De beweegrichtlijnen voor volwassenen en ouderen

  • Bewegen is goed, meer bewegen is beter.
  • Doe minstens 150 minuten per week aan matig intensieve inspanning, verspreid over diverse dagen. Langer, vaker en/ of intensiever bewegen geeft extra gezondheidsvoordeel.
  • Doe minstens tweemaal per week spier- en botversterkende activiteiten, voor ouderen gecombineerd met balansoefeningen.
  • En: voorkom veel stilzitten.

De beweegrichtlijnen voor kinderen (4 tot 18 jaar)

  • Bewegen is goed, meer bewegen is beter.
  • Doe minstens elke dag een uur aan matig intensieve inspanning. Langer, vaker en/ of intensiever bewegen geeft extra gezondheidsvoordeel.
  • Doe minstens driemaal per week spier- en botversterkende activiteiten.
  • En: voorkom veel stilzitten.
    Er is, wegens gebrek aan onderzoek, geen advies voor kinderen jonger dan vier jaar. Voor jonge kinderen is het belangrijkste dat ze gevarieerd bewegen en motorische vaardigheden aanleren.

Gezond bewegen in 2019 kan ook bij Fysiotherapie Gestel!

Is gezond bewegen een van jouw goede voornemens? Ook als je geen klachten hebt, ben je van harte welkom om onder begeleiding te komen sporten. Wij zorgen voor een individueel programma op maat en zullen je helpen om op een sportieve en verantwoorde manier “fitter” te worden. Natuurlijk is het ook mogelijk om zelfstandig te sporten in onze goed uitgeruste oefenzaal. Er loopt altijd wel een fysiotherapeut rond die je aan kunt schieten voor vragen of ondersteuning. Interesse? Meld je aan via het formulier of neem contact op via 040 – 252 09 42