fbpx
Expertpraktijk met 3 vestigingen in Eindhoven
voorkom schouderblessures

Hoe voorkom je schouderblessures?

In het dagelijks leven krijgt je schouder een echte work-out. Je schouder beweegt zo ongeveer elke keer dat jij dat doet. Je gebruikt ‘m om iets op te tillen, te pakken of om te gooien.

Al deze dingen zijn mogelijk omdat een gezonde schouder grote bewegingsvrijheid heeft. En dat is maar goed ook. Maar al die verschillende bewegingen zorgen ervoor dat er nog meer kans is op schouderblessures. De meest voorkomende problemen worden veroorzaakt door het steeds opnieuw herhalen van dezelfde beweging en door teveel armbeweging boven je hoofd. Maar je kunt ook last krijgen van je schouder door andere oorzaken:

Leeftijd  Natuurlijke slijtage die met de leeftijd gepaard gaat, kan ervoor zorgen dat je last krijgt van je schouder.

ArtroseHet kraakbeen (stevige rubberen bekleding) dat je gewrichten beschermt verslijt.

Rotator cuff De rotator cuff is een groep spieren en pezen die je schouder bij elkaar houdt.

BursitisDe met vocht gevulde pads die je gewrichten beschermen, worden opgezwollen.

Dislocatie – Het bot van je bovenarm komt uit de schouder (het past normaal gesproken als een sok). Dit kan veel pijn doen.

Frozen Shoulder – De capsule van bindweefsel dat uw schouder bij elkaar houdt, wordt dik en trekt strakker rond het gewricht en beperkt de beweging.

Voorkomen is beter dan genezen

Het goede nieuws is dat schouderproblemen vaak verholpen kunnen worden. Toch blijft voorkomen beter dan genezen. Hoe?

Luister naar je lichaam – Heb je na iedere activiteit last van je schouder? Negeer dit dan niet. Is de pijn ernstig en neemt deze niet af? Neem dan contact op met je huisarts of fysiotherapeut.

Blijf in vorm Houd je lichaam in goede conditie door regelmatig te bewegen en een gezond voedingspatroon aan te houden. Het helpt je om gezond te blijven en het kan je helpen blessures te voorkomen.

Sport verantwoordZorg voor een goede warming-up als je gaat sporten. Begin langzaam als je al een tijdje geen sport of activiteit hebt gedaan. Leer hoe je gewichten op de juiste manier kunt optillen en til niet teveel.

Kijk uit op het werk –  Zorg ervoor dat je geen schouderklachten ontwikkelt tijdens je werk.

  • Neem een goede houding aan wanneer je zit of staat.
  • Til veilig. Houd je rug recht en gebruik je benen.
  • Neem elk uur een pauze van een paar minuten. Loop een rondje en strek je uit.
  • Als je aan een bureau werkt, doe je er goed aan om ervoor zorgen dat je werkplek zo is ingesteld dat je comfortabel je computer kunt gebruiken.

Toch geblesseerd?

Als je last hebt van je schouder kan onderstaande je helpen de pijn te verlichten:

  • Rust en koelen zijn sleutelwoorden. Leg om de paar uur een coolpack op je schouder.
  • Vraag je arts of je vrij verkrijgbare pijnstillers zoals paracetamol of ibuprofen kunt gebruiken.
  • Ben je onder behandeling van een fysiotherapeut? Doe je oefeningen en volg zijn of haar adviezen op.
  • Draag geen mitella. Houd je arm vrij en blijf deze bewegen. Overdrijf hierin niet.

Bij Fysiotherapie Gestel zijn er meerdere therapeuten die de schouder tot hun expertisegebied hebben gemaakt. Hierdoor krijg jij de zorg, behandeling en adviezen die je nodig hebt. Heb je op dit moment last van je schouder of loop je al langer rond met klachten? We helpen je graag! Vul het formulier in om een afspraak te maken of neem contact op via 040 – 252 09 42