Fysiotherapie bij COPD in basisverzekering

Vanaf 1 januari 2019 wordt oefentherapie bij COPD vergoed vanuit de basisverzekering. Momenteel betalen patiënten de eerste 21 behandelingen nog zelf.

Wel komt er een maximum op het aantal behandelingen dat vergoed wordt. In het eerste behandeljaar zijn dit er maximaal 70. In de jaren daarna is het aantal behandelingen afhankelijk van de ernst van de COPD.

Wat is COPD eigenlijk?

Chronic Obstructive Pulmonary Diseases (chronische obstructieve longaandoeningen). Bij COPD zijn de luchtwegen vernauwd door een ontsteking en bij een ernstige vorm zijn de longen beschadigd. Roken is vaak de belangrijkste oorzaak. Als je klachten hebt zoals veelvuldig hoesten, slijm opgeven, kortademigheid of piepende ademhaling bij inspanning (trap oplopen, tegen de wind in fietsen, stevig wandelen) doe je er goed aan de huisarts te raadplegen.

Wat doet de fysiotherapeut bij COPD?

Als de diagnose COPD is gesteld, wordt de behandeling opgestart. Bij Fysiotherapie Gestel werken therapeuten die speciaal zijn opgeleid voor het beweegprogramma COPD. De fysiotherapeut zal beginnen met een eerste gesprek en het afnemen van een aantal testen. Hierdoor kan de fysiotherapeut je een beweegprogramma op maat aanbieden. De testen laten zien wat je huidige conditie is en welke bewegingen je kunt maken. Daarnaast wordt gekeken hoe het ademhalingspatroon is en indien nodig krijg je oefeningen om dit te verbeteren.

Controleer je vergoedingen bij je zorgverzekeraar

Wil je precies weten wat je vergoed krijgt voor zorg? Vraag dit dan aan je eigen zorgverzekeraar. Het maakt namelijk veel uit wat voor zorgverzekering je hebt en wat je daarin vergoed krijgt.