Lage rugpijn komt veel voor. Het gebied dat pijnlijk is bij lage rugpijn, ligt tussen de zwevende ribben en de billen. Soms kan de pijn uitstralen naar één of beide billen en/of benen. De leeftijd waarop mensen lage rugpijn hebben is zeer variërend, iedereen kan er last van hebben of krijgen.

Bij meer dan 95% wordt er geen lichamelijke afwijking gevonden, men noemt dit a-specifieke lage rugpijn. De oorsprong van de pijn is dan niet duidelijk (dus geen hernia of breuken etc.). Er kunnen verschillende oorzaken een rol spelen waardoor de klachten onder in de rug ontstaan, zoals houding, een verstoorde balans tussen belasting en belastbaarheid, spanningen, stress of overbelasting.

Dikwijls gaan de klachten vanzelf weer over. Uit onderzoek is gebleken dat de meeste klachten na 6 weken weer zijn verdwenen. De eerste 2 weken geven een goede indicatie daarvoor; verbeteren de klachten dan al goed, dan is spontaan herstel waarschijnlijk. Let goed op als u klachten van de lage rug heeft welke symptomen er aanwezig zijn. Bijvoorbeeld: wanneer heb ik pijn? Waar zit de pijn? Hoe lang is de pijn aanwezig? Waarmee kan ik de pijn provoceren? Wanneer is de pijn minder? Door een antwoord te geven op deze vragen kan gerichter worden behandeld. Om advies te krijgen bij de verschillende activiteiten kunt u het beste contact opnemen met de fysiotherapeut of manueel therapeut. Deze hebben voldoende kennis om u te begeleiden tijdens het behandelproces. Na de intake en diagnosebepaling kan gekozen wordend voor bijvoorbeeld pijndemping, manipulaties en vrijwel altijd zullen er oefeningen aangeleerd worden. Tijdens de oefeningen zal de fysiotherapeut letten op compensaties, aanwijzingen geven en adviseren over de bepaalde houdingen. Wanneer de klachten sterk verminderd zijn, maar bewegen wel een belangrijke factor blijft, bestaat er de mogelijkheid om deel te nemen aan het Fysiofitness-programma. Hierin worden oefeningen, onder begeleiding van de fysiotherapeut, volledig op u afgestemd. Er ontstaat hierdoor een goede voorbereiding om op een juiste en verantwoorde manier het sporten of bijvoorbeeld werken weer te hervatten of juist op te starten.