Bovenarmklachten

Wat heb ik en wat zijn de oorzaken?

Bovenbeenklachten

Hamstringblessures (aan de achterzijde van het been) en bovenbeenspier (de m. quadriceps) blessures aan de voorzijde zijn relatief vaak voorkomende blessures bij sporters van verschillend niveau.

Cerebro Vasulair Accident (CVA)

CVA is een andere naam voor een beroerte, welke veroorzaakt kan worden door een hersenbloeding of een herseninfarct.

Chronische Bronchitis en Longemfyseem (COPD)

COPD (chronische bronchitis en longemfyseem) is een aandoening van de longen en luchtwegen. Het hindert u bij het ademhalen.

Chronische pijn

Chronische pijn is in Nederland één van de meest voorkomende gezondheidsklachten. Ongeveer 20% van de volwassenen blijkt hier last van te hebben. Eén op de vijf volwassenen leeft dus dagelijks met pijnklachten!

Claudicatio Intermittens

Wat heb ik en wat zijn de oorzaken?

Diabetes Mellitus

Er zijn 2 typen Diabetes Mellitus: Diabetes Mellitus Type 1 en Diabetes Mellitus Type 2. Bij Type 1 ontstaat er een absoluut insulinetekort terwijl bij Type 2 ongevoeligheid voor insuline geleidelijk opgebouwd wordt.

Dystrofie / CRPS

Onder CRPS verstaan we Posttraumatische dystrofie (PD) of CRPS 1 (Complex regionaal Pijn syndroom).
Na een letsel aan een ledemaat, zoals een polsbreuk of enkelblessure, na een operatie of een snijwond kan zo’n letsel ontstaan en de pijn breidt zich hier omheen uit. Bij een deel van de patiënten ontstaat dit zonder aanwijsbaar letsel.

Elleboogklachten

Letsel (verwonding) aan de ellebogen kan ontstaan door een val op de elleboog waarbij het gewricht een geforceerde beweging moet maken die buiten zijn normale bereik ligt. Te langdurige en/of steeds herhalende belasting van het gewricht kan leiden tot het scheuren van verschillende gewrichtsbanden en pezen, botbreuken in het gewricht en/of beschadiging van de zenuwen en bloedvaten rond de elleboog.

Enkelklachten

Enkelklachten komen zeer veel voor en zijn vaak het gevolg van een verstuiking van de enkel. Vaak zwikt de voet ‘dubbel’ tijdens een verstapping op straat, op een scheve stoeptegel of tijdens het sporten. Hierdoor kunnen de enkelbanden (in)scheuren.

Handklachten

De hand is ons belangrijkste werktuig maar door zijn bouw ook het meest kwetsbare lichaamsdeel. Omdat de botten, banden en spieren van de hand en onderarm zeer nauw met elkaar verbonden zijn, kan een schijnbaar klein letsel aan uw hand of onderarm grote gevolgen hebben voor uw dagelijks functioneren.

Heupklachten

Het heupgewricht is een kogelgewricht, dat wil zeggen dat het ene gewrichtsvlak de vorm heeft van een kogel (kop) en het andere vlak de vorm van een kom.

Hoofdpijn

Hoofdpijn komt veel voor: 96% van de mensen heeft in zijn leven wel eens last van één of andere vorm van hoofdpijn.

Hyperventilatie

Hyperventilatie is een aandoening waarbij er een te snelle en korte ademhaling plaatsvindt, die niet past bij de omstandigheden oftewel een ‘niet-functionele ademhaling’. Net als bij veel andere aandoeningen toont niet elk individu zijn of haar klacht in even sterke mate.

Kaakklachten / CMD

Kaakklachten zijn klachten in en rondom het kaakgewricht.

Knieklachten

De knie is een ingewikkeld gewricht waarbij er diverse structuren aangedaan kunnen zijn.

Middenrug- en/of borstklachten

Klachten aan middenrug en/of borst zijn veelvoorkomende klachten.

Onderarmklachten

De onderarm is een complexe structuur van spieren, pezen en botweefsel die ervoor zorgt dat er een krachtenoverdracht tussen spieren en de hand kan plaatsvinden.

Onderbeenklachten

Klachten aan het onderbeen kunnen verschillende oorzaken hebben.

Onderrugklachten

Lage rugpijn komt veel voor. Het gebied dat pijnlijk is bij lage rugpijn, ligt tussen de zwevende ribben en de billen. Soms kan de pijn uitstralen naar één of beide billen en/of benen. De leeftijd waarop mensen lage rugpijn hebben is zeer variërend, iedereen kan er last van hebben of krijgen.

Polsklachten

De pols bestaat uit 8 kleine botjes en veel bandjes. Ze verbinden de botjes onderling en zorgen voor verbindingen met de onderarmbotten en hand. Hierdoor is de pols erg beweeglijk, maar ook kwetsbaar.

Schouderklachten

Schouderklachten kunnen erg invaliderend zijn door de vaak hevige pijn en het onvermogen te kunnen bewegen. Schouderpijn kan daarom optreden in of rond de verschillende gewrichten, het glijvlak tussen het schouderblad en de ribbenkast en de weke delen hier omheen. Schouderklachten kunnen plotseling of geleidelijk ontstaan.

Voetklachten

De meest voorkomende klachten van de voet en de oorzaak van deze klachten.

Whiplash

Whiplash is de verzamelnaam voor klachten die kunnen ontstaan nadat het hoofd een plotselinge heftige beweging heeft gemaakt. Dit kan een beweging naar voren, naar achteren en/of naar opzij zijn geweest.

Ziekte van Parkinson en Parkinsonisme

Na een periode van onzekerheid en soms een medische zoektocht komen patiënten bij de neuroloog en stelt die de diagnose Parkinson/Parkinsonisme.